Malifaux - hraní III.


Po předchozích dvou článcích týkajících se přípravou hry a rozborem karty postavy, se ve třetím díle seriálu o hraní wargamingové hry Malifaux zaměříme především na její základní mechaniky, třeba využití balíčku karet místo hodů kostkami a k tomu se vztahující důležité pojmy, které je třeba si ujasnit.

 

Karty

V Malifaux se místo kostek používá balíček karet (nazývaný Fate Deck, neboli balíček osudu), který je pro každého hráče stejný a může se lišit jen barvou zadní strany, popřípadě grafickým zpracováním. Tento balíček má 54 karet, v nichž jsou čtyřikrát zastoupeny hodnoty 1-13 a jednakrát hodnoty 0 a 14.

Balíček karet nazývaný jinak Fate deck

Hodnota 0 se nazývá Black Joker a symbolizuje nejhorší možnou variantu a za všech okolností se tato hodnota musí použít, pokud ji člověk při nějaké akci vytáhne. Jedná se o absolutní selhání v dané činnosti – epic fail. Hodnota 14 se oproti tomu nazývá Red Joker a je to nejvyšší požehnání magie Malifaux. V některých případech, pokud padne Red Joker, tak se tahá ještě jedna karta a k dané hodnotě se připočítává ještě její hodnota.

Ostatní karty jsou obdobné jako klasické kanastové karty. Prostě hodnoty od esa po krále s tím, že eso je hodnota 1, což, už s ohledem na nám známého Black Jokera, neznamená nic moc. Symboly srdcí, pik a podobně jsou nahrazeny symboly berana, kříže, knihy a masky. Pokud táhnete kartu Red Joker, můžete si k ní vybrat libovolný symbol.

Karta z balíčkuKaždá z frakcí využívá více určité symboly. Beran je symbolem lidí, života. Kříže jsou symbolem smrti, masky jsou symbolem Malifaux a tedy Neverborn a kniha je symbolem čar a magie Arcanistů. Jak už bylo zmíněno v minulém díle, abyste mohli sesílat nějaká kouzla, aktivovat triggery nebo používat nějaké speciální schopnosti, je nutné, aby Vám padla nejen nějaká hodnota, abyste byli úspěšní, ale často i musíte mít ten správný symbol.

Balíček karet je tedy základem hry. Taháte z něj karty (to se nazývá flip), což je vlastně obdobou toho, jako byste házeli kostkou. Vytáhnete kartu z balíku a hodnota a symbol na kartě platí. V Malifaux nicméně netaháte karty jen tak, jako byste házeli kostkou, ale ve většině případů k hodnotě na kartě připočítáváte hodnotu atributu, který používáte.

Například pokud útočíte, tak použijete pro výsledek součet vašeho Cb, symbol u vašeho Cb, hodnotu karty a symbol na kartě. To vám dohromady dá výsledek vašeho útoku, tedy kupříkladu hodnotu 10, kříž a knihu.

Aby toho nebylo málo, tak si každé kolo lížete karty z balíčku na ruku (zahazujete přitom karty, které nepotřebujete - proč, to pochopíte z tohoto a dalších dílů seriálu o hraní Malifaux). Ty z karet, které máte na ruce, běžně jich bývá 6-7, můžete použít, abyste tah karty (hod kostkou) ovlivnili, respektive přímo nahradili. Tomuto se v rámci herních mechanik říká Cheat Fate – v čestině by bylo výstižné označení švindlovat osud.

Tuto mechaniku využíváte, pokud se vám nelíbí hodnota (popřípadě symbol či obojí) karty, která vám padla, a tak ji nahradíte jinou z ruky a od té doby platí karta, kterou jste tam dali. Našvindlovali jste osud. Protivník ovšem často může udělat to samé.

Abyste protivníka donutili k tomu, aby nemohl švindlovat osud, tak k tomu slouží mechanika označovaná jako negativní twist, negativní otočení karty (nebo nějaké schopnosti, která to zakáže). Negativní twist znamená, že pokud otáčíte kartu z balíčku, tak otočíte ještě jednu. Máte tedy otočené dvě a vyberete tu horší. Negativní twist může být až trojitý, že otočíte až 4 karty a vyberete z nich tu nejhorší. Pokud jste v dané akci donuceni k negativnímu twistu, tak tuto kartu, která vám takto vyšla, nemůžete prostě vyměnit (výjimkou je použití Soulstonu, o tom ale dále). Negativní twist se značí znaménkem minus umístěném ve čtverci. Příkladem negativního twistu je například situace, kdy je postava v krytu, v té chvíli všechny postavy, které na ní útočí, mají jeden negativní twist na zásah.

Opakem je pozitivní twist – jak název napovídá, tak při pozitivním twistu otáčíte více karet a vybíráte si tu pro vás nejlepší. Pozitivní twist se značí znaménkem plus umístěném ve čtverci. Pozitivní twist lze samozřejmě měnit využitím mechaniky Cheat Fate (stejně jako v případě, kdy normálně táhnete kartu bez jakéhokoli twistu).

Standardně se pak stává, že máte třeba jednakrát nebo dvakrát negativní twist či naopak. Vaším cílem je samozřejmě dosáhnout pro vás co nejlepšího stavu pro danou akci a pro protivníka toho nejhoršího.

Twisty se vzájemně negují. Například pokud vás protivník donutí mít na zásah negativní twist a vaše zbraň naopak dává twist pozitivní, pak je výsledný tah kartou bez twistu. Základem úspěšného hraní Malifaux je tedy mít na ruce dost potřebných karet, kdyby se náhodou nedařilo, aby své neúspěšné výsledky člověk mohl v klidu poupravit. Někdy je také dobré, aby hráč měl na ruce karty nízkých hodnot a podobně. Některé postavy jsou totiž třeba i silnější, když se jim zrovna nevede.

 

Použití Soulstonů

Další důležitou mechanikou je použití Soulstonů. To jsou body v Soulstone Poolu mastera a ten se skládá ze dvou hodnot, počátečního Poolu a nevyužitých Soulstonů, které hráč nepoužil při tvorbě armády. Maximální hodnotu pak tvoří osm. Některé postavy si mohou přidávat Soulstony do Poolu během hry. Například tím, že nějaké vydolují ze země. Soulstony se běžně těží, ale jen ty nejlepší lze použít na magii, kterou používají postavy. Je to tedy vzácné zboží a univerzální platidlo.

Karty Jokerů

Každý master může používat Soulstony na své akce a sem tam se objeví i nějaký další model, který také může používat Soulstone, tím je například masterův totem, což je taková masterova prodloužená ruka, poskok, fetiš a podobně.

Soulstony lze používat na aktivaci různých schopností, u kterých je to uvedeno, hlavně ale k ovlivňování tahů karet (respektive hodů). Nejde vám nebo se vám nepovedlo našvindlovat osud? Použijete Soulstone. Například pokud se vám nelíbí tažená strategie, použijete Soulstone a vyměníte ji. Nelíbí se vám hodnota, kterou jste táhli na iniciativu, a protivník by táhl první? Použijete Soulstone a kartu nahradíte.

Pokud chcete Soulstone použít na nějaké testy, které se týkají mastera, tak se tažená karta nenahrazuje novou kartou, kterou jste si táhli za Soulstone, ale tato nová karta se přičítá (a to i se symbolem). Tedy uživatel Soulstonů má o hodně vyšší pravděpodobnost, že přežije útok nebo dobře zaútočí. Ale jak vám jednou Soustony dojdou, budete stát před velkými potížemi.

Tolik tedy k základní mechanice karet, příště se již podíváme na samotný průběh kola, nějaké základní akce, schopnosti, a třeba i na to, jak se bojuje nebo kouzlí.

Běžná sekce: