Malifaux - hraní VI.


V posledním dílu seriálu o hraní Malifaux se podíváme na fungování magie, morálky a nakonec se dostane i na závěrečné shrnutí. V minulých dílech jsme se už podívali na přípravu hry, karty postav, karetní balíček, průběh kola a boj se střelbou. Dnešní šestou částí se s tímto seriálem rozloučíme, doufám, že se vám líbil a trochu vás navnadil na hraní této originální hry.

 

Magie

Esence sílyPtáte se, jak v této hře funguje magie? Trochu podobně jako boj, ale zároveň i trošku jinak.

Vyberete si kouzlo. Opět dojde k určení útočníka a obránce, opět si změříte vzdálenost (pokud je ke kouzlu potřeba). Některá kouzla působí do dálky, ale neplatí pro ně pravidla pro útok na dálku. To znamená, že u dosahu kouzla není umístěn symbol pistole. Pak si normálně táhnete kartu na útok (samozřejmě můžete mít negativní twist a podobně).

A poté následuje změna. Nestřídáte se ihned s protivníkem. Kouzlo má totiž nějakou hodnotu, kterou musíte dosáhnout, abyste jej vůbec seslali. A také musíte mít ty správné symboly. Proto tedy otočíte kartu (flip), přičtete k tomu hodnotu vašeho kouzlení Ca a máte takzvaný Starting Caster Total (počáteční sesílací součet). Pokud jste splnili podmínky pro seslání kouzla, tak výborně a můžete pokračovat. Pokud ne, tak máte šanci použít Cheat Fate a nahradit taženou kartu (pokud vám v tom není nějakým způsobem bráněno). Nahradit taženou kartu můžete i z tohoto důvodu, že Starting Caster Total se vám zdá příliš nízký a máte pocit, že toto kouzlo protivník vykryje (o tom dále). Čím vyšší hodnota, tím menší šance, aby protivník kouzlo vykryl nebo ho nezasáhlo.

Po cheatování můžete použít ještě Soulstone, pokud jej můžete pro daný model používat (přičtete tedy další kartu k celkové hodnotě). A nyní máte váš celkový Casting Total (sesílací součet), celkovou hodnotu kouzla.

V té chvíli je čas na soupeři, aby se pokusil vaše kouzlo odrazit. To ale u některých kouzel nelze provést - v tom případě přejdete rovnou k efektu kouzla. Pokud ovšem jde kouzlo vykrýt, tak pro tento účel použijete hodnotu, která je u kouzla uvedena. Většinou to bývá Df nebo Wp. Pak si táhnete kartu na Resist. Pokud se vám nelíbí, můžete si ji nacheatovat (pokud můžete) a případně posléze použít Soulstone (opět pokud můžete), tedy táhnout ještě jednu kartu a přičíst ji. V tuto chvíli získáváte Resist Total.

Každý hráč může aktivovat 1 trigger. Poté porovnáte Casting Total a Resist Total a pokud je Casting Total alespoň stejný jako Resist Total, tak kouzlo prošlo a přechází se k efektu kouzla. A k vyhodnocení triggerů. Pokud kouzlo dává poškození, tak se používá stejný systém poškození jako v boji na blízko nebo na dálku. Použijete tedy tabulku na poškození, rozdíl mezi hodnotami, tahání karet na poškození a jeho aplikaci a vyhodnocením triggerů.

Rozdíl mezi fyzickým bojem a kouzlením je tedy ten, že na fyzický boj můžete ihned reagovat a v magickém souboji reagujete až na dokončení kouzla.

 

Morálka

Jsou postavy, které jsou imunní vůči morálce a jsou postavy, které se ihned zlomí, pokud se děje něco podivného. Neverborn jsou mistry ve strašení lidí.

Morálka se řeší ve dvou případech:

  1. U postavy, která je konfrontována s postavou, která je hrůzostrašná – Terryfying. To se stává ve dvou případech, a to pokud chce vyhlásit Charge na postavu, která je strašlivá, a nebo pokud se postava aktivuje v dosahu zbraní postavy s vlastností Terryfying.
  2. V okamžiku, kdy je na ní sesláno kouzlo (případně se aktivuje nějaká schopnost, které vyžaduje morální duel). Sekvence morálního duelu je následující:

Obránce si vytáhne kartu a přičte k ní hodnotu i symbol Wp. Klasicky můžete používat Cheat Fate a poté Soulstone (pokud máte v obou případech možnost). Pokud je hodnota stejná nebo vyšší než hodnota vlastnosti Terryfying (například Terryfying > 12), tak to postava ustála. Pokud ne, tak má problém.

Postava v tuto chvíli může aktivovat 1 trigger. Pokud je morální duel způsoben kouzlem, tak se postupuje standardně dle duelu na kouzlení. Pokud postava nezvládne morální duel, tak utíká.

Denní senÚtěk – Fall back

Postava utíká dvojnásobek svého pohybu (Wk) k nejbližší hraně hrací plochy. Pokud je postava v boji nablízko, tak utíká přímo od postavy, která jí způsobila morální újmu. Pokud je postava na útěku, tak má postih negativní twist na všechny interakce. Postava, která dosáhne okraje stolu, svůj pohyb ukončí. Pokud je postava znovu v tom samém kole donucena utíkat, tak vypadne ze hry.

Sebrání se – Rallying

Postava v příštím kole nemůže nic dělat a celé kolo stráví tím, že se pokouší dát dohromady. Má taktéž postih negativním twistem na interakce.

 

Kromě všech věcí popsaných v tomto a předchozích dílech se řeší záležitosti jako jed, oheň, padání z výšky, nevyžádané hýbání s postavami, teleportace, kouzlení skrze jiné postavy, střílení za rok, mnohonásobné útoky, automatické pohyby a spousta dalších věcí, které každá jednotlivá postava umí. To už je ale nad rámec tohoto seriálu.

Konec hry a vítězství

Pokud je na začátku hry vybráno to, že se budou dít nějaké speciální události, tak se speciální událost stane každé kolo, pokud na konci kola hráč vytáhne 11 a více. Hra končí po šesti odehraných kolech. Hru lze i prodloužit, neboť na konci šestého kola se vytahuje karta na prodloužení a pokud padne hodnota 11+, tak se hra prodlužuje, a tak se mohou hrát další a další kola. Na konci hry se vyhodnotí vítězné body a ten kdo má více vítězných bodů, ten vyhrál hru.

 

Shrnutí

AkolytaTak to je z našeho seriálu o hraní Malifaux vše, byla v něm celkem podrobně popsána základní pravidla, takže byste měli mít zběžný přehled o tom, jak taková běžná hra probíhá. Byly sice vynechány určité detaily, ale představu už byste měli mít reálnou.

Celkově by se Malifaux dal shrnout jako velmi vyvážená hra s velkým potenciálem. A to nejen pro samostatné bitvy, ale i turnajové a kampaňové hraní. Velkým pozitivem jsou pěkné a často vtipné modely. A na závěr - vstup do hry není vůbec drahý, pro pořízení základního gangu modelů si vystačíte s investicí lehce nad pět set korun. A to není v porovnání s jinými hrami a hodinami zábavy před vámi vůbec mnoho.

 

Zajímavé odkazy

Stránky hry: http://www.wyrd-games.net/

Pomůcky ke hraní + referenční tabulky a karty: http://tabletopgeeks.com/malifaux-downloads/

Diskuzní fórum Hofyland, kde můžete najít soupeře a diskutovat o hře: http://www.hofyland.cz/?club&klub=34507&sub=2

Pokud si chcete koupit hru v ČR, tak Malifaux prodává MysticShop: http://mysticshop.cz/

Pokud máte nějaké dotazy ke hře, můžete se zeptat i zde na fóru.

Běžná sekce: