Desková hra Horova Hereze

"Obloha na Zemi je potemnělá prachem a popelem. Půda je roztříštěna gigantickými trhlinami a její tektonické desky sténají napětím. Pásy hor se zachvěly, moře se odpařila, aby se stala jen neplodnými pouštěmi. Déšť krve a popela padá z potemnělé oblohy. Sbory astropatů zpívají zlé předzvěsti a muži blázní strachy. Horova flotila visí na oběžné dráze nad zpustošeným světem. Obránci Terry jsou připraveni. Bratr bojuje s bratrem, a osud vesmíru visí na vlásku."

Toto jsou pochmurná úvodní slova deskové hry nesoucí název Horova Hereze. Hra samotná je sci-fi strategickou hrou pro dva hráče, vydanou roku 2010 firmou Fantasy Flight Games a zasazenou do univerza Warhammeru 40.000. Odehrává se během finální bitvy již výše zmíněného konfliktu. Té nejpodlejší a nejzákeřnější zrady, nekrvavější občanské války, která zhatila veškeré Císařovy velkolepé plány s lidstvem. Jedná se o epickou bitvu na samotné svaté Teřře, neboli prastaré Zemi, centru moci Císaře lidstva. Ti, jež kdysi přísahali věrnost svému otci Císaři, se upsali ničivým silám, a jejich boj právě došel svého vyvrcholení.

Krabice se hrou

Hra má šest scénářů a hráči mají na výběr dvě strany, první jsou hordy Chaosu vedené Horem Vojevůdcem, druhou pak armády a legie věrné Císaři. Podmínky vítězství jsou si však podobné. Hra končí v případě, že jeden z hráčů zabije nepřátelského vůdce, pokud za Impérium vydrží daný časový limit nebo ovládne a udrží všechny čtyři vesmírné přístavy.

Zásadní mechanikou je hraní karet příkazů. Ty je možné hrát mnoha způsoby a každé zahrání stojí určitý počet bodů iniciativy (0-4). Je možné hrát příkazy rovnou z ruky, ale to je většinou nákladnější na cenu v bodech iniciativy, nebo úsporněji plánovat příkazy na strategickou mapku, kde se podobně jako ve Stracraftu příkazy řadí na sebe. To nutí k velmi komplexním rozhodnutím a preciznímu plánování, které přitom může soupeř zcela zhatit.

Hráči se nestřídají v hraní příkazů pravidelně, ale podle ukazatele iniciativy. Takže když jeden z hráčů zahraje náročný rozkaz například za 4 iniciační body, umožní tak soupeři vykonat větší množství příkazů, než se opět dostane na řadu. A aby toho nebylo málo, posunem na ukazateli iniciativy se spouští zvláštní fáze, jako například odstranění aktivačních žetonů, tahání karet zvláštních událostí nebo dobírání karet rozkazů.

Lákadlem celé hry jsou samozřejmě boje. Těch se zúčastňuje mnoho různých jednotek od pouhých smrtelných vojáků, přes Astartes, válečné titány až po samotné primarchy a jejich vůdce. Každá z nich má jinou účinnost a boje samotné pak probíhají v určitém počtu kol a vyhodnocují se pomocí karet. Na začátku každého boje se sečte celková síla jednotek a podle ní se určí počet bojových karet pro všechna kola. V jednotlivých kolech se střídá role aktivního a pasivního hráče, aktivní hraje bojové karty, kterými zraňuje a spouští speciální bojové efekty, pasivní pomocí svých karet naopak zranění a speciální efekty ruší.

Rozehraná hra

Impérium musí na začátku každé bitvy své jednotky rozmístit velice prozíravě, neboť většinou neví, kam jeho soupeř udeří. Čili musí být připraveno na všechno a umět se kolem paláce dobře seskupit do obrany. Chaos naopak určuje temp a průběh hry. Díky možnosti výsadkových dělových lodí, bombardování a ignorování nepřátelských opevnění jsou síly temnoty velice mobilní, i když většinou jen se zpočátku omezeným množstvím jednotek.

Pokud bychom měli hře něco vytknout, tak to budou samotné modely budov a jednotek, které jsou vyrobené z lehkého materiálu, a tudíž jsou náchylné k poškození. Dále je tu pak i velká složitost a fakt, že je jen pro dva hráče.

Hra si ale určitě dokáže najít svůj okruh fanoušků. Jejími plusy jsou některé originální herní mechanismy, například zahrnutí strategické mapy a plánování rozkazů, i když ne zcela vyvedené, tak i pořád pěkné modely a velmi povedená simulace této legendární bitvy. Pokud jste strategický typ, ovládáte vícevrstvé herní mechanismy a těchto několik nevýhod vám nebude vadit, pak je tahle hra určená přímo vám.