Interview s Václavem Dortem z Comics Centrum


Pokračujeme v sérii interview, ve kterých pro vás zpovídáme zajímavé osobnosti ze světa wargamingu, her, komiksů a fantastiky. Pro tento rozhovor se nám podařilo ulovit pana Václava Dorta, ředitele nakladatelství Comics Centrum, který nám prozradil spoustu zajímavých informací okolo vydávání komiksů.


Jak jste přišli na nápad vydávat komiksy?

Pan DortPrvně jsem začal pracovat s komiksy ještě v 90. letech v projektu Comics Arena.  S kolegou Trojanem jsme si pak v roce 2003 společně založili Comics Centrum. Komiksy a obrazové publikace jsme měli vždycky moc rádi a asi i vzhledem k tomu, že jsme nějakou dobu pracovali v grafickém studiu, to tak nějak vyplynulo. Přičuchli jsme ke komiksům a pak už to bylo. Komiksy jsou prostě skvělá věc, tak jsme se o ně chtěli podělit.

Když jsme s komiksy začínali, nebyl u nás komiks tolik v povědomí lidí. V současnosti vychází mnoho titulů a lidé si začínají hodně vybírat. Což je samozřejmě dobře. Znamená to ale, že nad vydáním každého titulu jsme vždycky museli a musíme hodně přemýšlet.

 

Jaký byl váš dosud nejúspěšnější?

Komiks VránaJednoznačně Vrána. Příběh lásky, zrady a odplaty bude fungovat pořád – i za dalších třicet let. Další opravdu úspěšné komiksy jsou série Hellboy a Sin City. Právě druhý díl Hellboye Probuzení ďábla byl dlouhodobě vyprodán, a proto jsme letos připravili jeho nové vydání. Sin City zase táhne svým naprosto unikátním zpracováním a světem, kde jsou muži opravdoví muži a ženy opravdové ženy, kde je morálka děvek nad morálkou zkorumpovaných poldů a politiků.

 

Kolik kusů komiksu se rámcově prodá a lze říci, že toto číslo oproti minulosti v posledních letech narůstá?

To závisí spíš na tom, kolik se jich vydá. My vydáváme jeden titul většinou v počtu kolem 1500 kusů. Některé komiksy se pak vyprodají rychleji, některým to trvá déle. Po mnoha krizích, které v dobách nedávno minulých otřásly světem i Českem, se prodeje zpomalily. Je to logické, protože jde v podstatě o zbytné zboží. Komiksu se na rozdíl od rohlíku nenajíte, i když znám technologii jak tisknout jedlé komiksy. Nicméně se pomalu začíná trh zase rozjíždět a čísla se zvedají. 

 

Vydáváte spíš své srdcovky, co už znáte delší dobu, nebo nové komiksy objevujete, až když hledáte další na vydání?

Komiks se nám musí líbit. Zároveň si musíme dobře uvědomovat, co je v dané době prodejné. S vydáním jakéhokoliv komiksu je spojeno příliš mnoho práce i finančních prostředků. Proto máme hodně komiksů, které bychom chtěli vydat, ale zatím na ně ještě nenastal správný čas. Mně by se hrozně líbilo vydat Alenku ze Sunderlandu od Bryana Talbota, Klece (Cages) Dava Mc Keana, od Ashleyho Wooda komiks PopBot, další pokračování 30 dní dlouhé noci, od dua Gaiman/McKean dílo Signal to noise a spoustu dalších. Velmi oceňuju například komiksovou adaptaci operního cyklu Prsten Nibelungů od Craiga P. Russella a ještě mnoho dalších.

 

Komiks GoonA jak vlastně komiksy k publikaci vůbec vybíráte?

Vybíráme komiksy především podle toho, jestli nás něčím zajímavým osloví – nápadem, zpracováním, myšlenkou, dějem, výjimečností. Máme velmi rádi autorské komiksy, kdy je autor zároveň výtvarníkem i scénáristou. Líbí se mi, když chce autor komiksem něco sdělit, nebo do něj vloží něco ze sebe. Například u Vrány je jasně vidět, jak se autor velmi blízce propojil se svým dílem a tím mu vtiskl naprosto jedinečnou a neopakovatelnou atmosféru. Stejně tak třeba Krajina půlnočních stínů, ve které se scenárista J. M. Straczynski vyrovnává se svojí zkušeností se sektami. Vybíráme si díla, která jsou takovou směsicí těchto našich očekávání.

 

Jak dlouho trvá, než dojde od prvního nápadu k publikaci komiksu? Když vynecháme extrémní případy typu digitální restaurace a podobně…

To je různé, s nápadem si někdy hodně dlouho hrajeme. Ale řekněme, že v tom nejlepším a nejrychlejším případě by to mohly být dva měsíce od chvíle, co si řekneme, že tenhle titul bychom chtěli vydat. Jednáme pak o právech, musíme titul přeložit, graficky upravit, kniha musí projít několikrát redakční úpravou a korekturou a pak musíme zpracovaná data předat do tisku. Nicméně na každé téhle zastávce se může doba protáhnout podle náročnosti práce. Drsnou školu jsme třeba připravovali přes dva roky, protože její digitalizované podklady nebyly v odpovídající kvalitě. U Goona nám zase hodně času zabral překlad. Chtěli jsme, aby byl stejně zábavný jako v originále, což nebylo tak úplně jednoduché.

 

Jak funguje Comics Centrum? Kolik lidí v něm pracuje a o co všechno se vlastně musí starat?

Jsme na to všechno v Comics Centru tři. A k tomu všemu výše vyjmenovanému, tedy k vlastnímu vydávání komiksů, se staráme ještě o webové stránky, distribuci, samotný e-shop, jednáme se zákazníky i knihkupci, rozvážíme zboží odběratelům. Sami se také staráme o naše počítačové vybavení. Do toho vymýšlíme, co dalšího bychom vydali a domlouváme licence. K tomu jsme v poslední době přibrali i překládání. Jsme také rádi, když se u nás zákazníci zastaví a můžeme si s nimi popovídat nejen o komiksech. No, prostě se nenudíme.

 

Co pro nás v budoucnu chystáte?

Logo Comics CentrumAktuálně jsme ohlásili nový komiks Vrána Soumrak bohů (The Crow Skinning the Wolves), chtěli bychom ji do měsíce stihnout vydat. Pak máme v plánu pokračovat v sériích. Rádi bychom vydali další Zámek a klíč, Hellboye nebo Ú.P.V.O., a to je asi do konce roku všechno, co stihneme. Co bude příští rok ještě přesně nevím, ale určitě bude na co se těšit.

Děkuji moc a rád bych ještě všechny pozval k nám na web www.comicscentrum.cz, máme spoustu zajímavých komiksů. 

 

Děkujeme mnohokrát za Vaše odpovědi a přejeme hodně úspěchů do budoucna!

Běžná sekce: