Infinity - rady do začátku


Co vlastně hraji – aneb standardní armáda vs. sektoriální

Toto je poměrně častá otázka. Standardní armáda je průřez celou frakcí, například Ariadnou, zatímco sektoriální armády jsou koncentrované na jejich subfrakce vycházející z pozadí hry, například v případě Ariadny existuje skotský a francouzský sektoriál. Sektoriály mají rozšířený počet sektoriálových specialit, avšak nemůžou mít všechny jednotky z normální armády.

Příklad: Loup Garou, francouzský specialista, má v normální armádě AVA 2 (Availability), takže můžete hrát maximálně 2, stejně tak jako skotský Mormaer, těžká pěchota. Ve francouzském/skotském sektoriálu mají tyto jednotky AVA 4, takže můžete nasadit až 4 kusy, avšak spousta věcí i ze "základního" listu, jakou jsou třeba Tank Hunters, tam prostě není dostupná.

Vojáci regimentu

Do toho má pouze sektoriál možnost tvořit Linked Fire Teamy, což je taková veselá a zlá věc, viz pravidla. Není to však nic pro začátečníky. V neposlední řadě umožňují některé sektoriály nasazení jednotek z jiných frakcí, což umožňuje překonat některé slabiny dané armády (například Neoterra/PanOceania může mít k dispozici hackera – Devu od ALEPHu, který není zcela tak k smíchu jako běžní hackeři PanOceanie).

Obecně jsou však sektoriály více specializované než standardní armáda a chybí jim variabilita. Hráč je proto do určité míry omezený v taktice (například hrát Corregidor s důrazem na boj zblízka efektivně nejde). Celkově je tak lepší začít hrát s obecnou armádou a postupem času přejít na sektoriál.

 

Největší trable aneb Co se hraje a na co být připraven...

1) ARO

Na rozdíl od jiných her, v Infinity existuje takzvané ARO, neboli automatická reakce. V praxi se to projevuje tak, že během soupeřova kola máte možnost reagovat na jeho akce – tedy ty, které vaši vojáci vidí. A soupeř může zase během vašeho kola reagovat na vaše. ARO, především pokud reaguje voják s vysokou schopností BS a nějakou těžší zbraní, umí být velmi nepříjemné; spoléhat se na to, že váš voják přeběhne otevřené prostranství, se často rovná jeho obětování. Dopad ARO však lze omezit vhodnou taktikou:

  • Kryt – ano, postupovat k nepříteli v krytu. Nejstarší a mnoha sty lety prověřená taktika. Nepřítel vás nevidí, a když už vás vidí, tak po vás střílí s postihem. Pohyb v krytu však může omezovat vaši možnost manévrování.
  • Kouřové granáty – pokročilejší verze krytu, která funguje i na otevřeném prostranství. Některé vaše jednotky mají k dispozici kouřové granáty, používejte je. Nepřítel přes kouř nevidí, tedy pokud nemá Multivisor úrovně 2 a vyšší.
  • Koordinovaná akce –za dodržení určitých podmínek je možné provést akci až s několika modely najednou. Nepřítel pak má jen jedno ARO na celou útočící skupinu dohromady.


2) Těžké jednotky

Občas (a stále častěji na vícebodových hrách) budete mít to štěstí, že proti vám nepřítel nasadí nějakého nukleárního protivníka – těžkou pěchotu nebo v horším případě T.A.G. Tyto jednotky se vyznačují lepšími statistikami (takže střílí přesněji), silnějšími zbraněmi, kvalitním pancířem a obecně lepší odolností než běžní vojáci. T.A.G. je ještě silnější a mnohem pohyblivější než těžká pěchota. Tyto jednotky mají potenciál projít vaší lehkou pěchotou jako nůž máslem, ale mají také své slabiny. Jak se tedy s nimi vypořádat?

Pancéřovaná jízda

  • Protipancéřové zbraně. Nejlépe protipancéřový kulomet nebo autokanón, především vojáci z Ariadny ví svoje. Sebesilnější pancíř nevydrží soustředěnou palbu kulek z ochuzeného Tessea. Pozor! Cíl je schopen vracet palbu v ARO a ta většinou stojí za to, doporučuje se proto střílet z kamufláže, zezadu nebo použít koordinovanou akci.
  • ADHL, neboli adhesivní střelivo. V podstatě ampule naplněná rychleschnoucí lepivou směsí, která zanese nepříteli pohyblivé části a udělá z něj nepohyblivou hromadu šrotu. Dokud jej neopraví armádní inženýr, je v podstatě vyřazen z akce. Imobilizovaný nepřítel se nemůže pohybovat, útočit ani uhýbat, a je vám tak vydán na milost.
  • Hacking. Hackeři jsou schopní proniknout do řídícího systému těžké pěchoty, remotů (dálkově řízených strojů) nebo T.A.G. a imobilizovat je, nebo je v krajním případě ovládnout (týká se pouze T.A.G.). Cílová jednotka se brání svým BTS, nicméně tou dokáže schopný hacker proniknout.

 

3) Camo

Kamufláž, ať už normální či termooptika, je nepříjemná a nikdo jí nemá rád. Ale hraje se velmi široce, ať už se maskujete celtou nebo high-tech kombinézou. Camo marker je věc zlá – nikdy nevíte, co pod ním je. A hlavně, když se střílí z krytu, například když vystřelíte, odstraníte camo marker a nahradíte ho figurkou/figurkami, tak nejde uhnout (výjimka je šestý smysl). Vzhledem k tomu, že se v extrémním případě mohou za jedním markerem skrývat dva nebo i tři kulomety či další zla, chce to nějaké protiopatření.

  • Multivisor 1, 2, 3 – ideálně 2,3 – skvělá věc na odhalování a následné rozstřílení.  Nasaďte, pokud můžete.
  • Věci umožňující Intuitive attack – ideálně plamenomet, který to camo spálí. Ale pozor na reakce – marker dostane zásah tak jako tak, protože Direct Template Weapons nehází kontrastní test, ale normální. A souběžně.
  • Senzor, věc, která je někde levná a plošně nasaditelná (Antipodi jako čmuchací psy)
  • Běžné hledání prostřednictvím akce Discover – možnost pro chudé nebo zoufalé, ale je zde. Hledající musí podhazovat nízká čísla a zároveň se do značné míry vystavuje protiakci ze strany nepřítele. Nicméně pokud máte k dispozici levné a postradatelné vojáky, je to obstojná a v Rudé armádě mnoha lety praxe ozkoušená taktika.

 

4) Hackeři

Pokud nejste Ariadna (kde hacking je hacking sekerou do hlavy), nasazujte hackery. Jde s nimi udělat dost práce, ať už je to rušení Combat Jump, navádění raket nebo vypínání těžké pěchoty, remotů a T.A.G. Jeden se vždy hodí už jen proto, abyste si mohli hodit na obranný hacking a snížili soupeřovu šanci na prolomení vaší cyberochrany. Navíc hacker umožňuje nasadit remoty, kteří mají velmi slušný bojový potenciál v porovnání s cenou.

Roboti Nasmat

Hacker má sice poměrně omezený dosah (do osmi palců), nicméně použitím vhodné techniky jej může značně rozšířit a jeden hacker tak může efektivně ovládat bojiště. Zde přichází ke slovu tzv. Repeatery, elektronické majáky, jež umožnují hackovat do 8 palců ve svém okolí.

 

5) Combat Jump

U mnoha armád se vždycky najde někdo s Combat Jumpem (obdoba Deepstrike z W40K) a příjemností jako automatická brokovnice nebo kulomet, aby vám spadl do zad a vystřílel vás, protože se nekryjete. Jde to řešit veselým hackem (-9 BTS) anebo krytím se. Prostě se krýt a krýt, tam nahoře někdo může číhat.

 

6) Miny

Další věc prověřená staletími. Vhodně rozmístěné miny dokáží značně omezit nepřátelský pohyb po bojišti. Neobjevená mina se objeví pouze jako CAMO counter, který je třeba nejprve odhalit a poté zneškodnit (a to umí jen pár specialistů ve vaší armádě). Navíc není poznat, pod kterým counterem je mina a pod kterým skrytý nepřítel (dokud se ten nepohne, že…). Miny jsou mnoha druhů – od běžných přes monovláknité až po EM pulsy, ale všechny dokáží velmi znepříjemňovat život.

 

Kazakský dóktor7) Medik, inženýr

Hodí se, ale není povinný. Na menší hry, okolo 150 bodů, je lepší koupit něco šikovnějšího na střelbu. Přeci jen, trik s "kempením" mrtvoly nikoho asi nepřekvapí. A když už ho nasadíte, nasaďte k němu pomocné roboty (cena 3 body!). Jsou doslova k nezaplacení.

Inženýra pravděpodobně nebudete vůbec potřebovat, pokud nenasadíte těžkou pěchotu, remoty nebo T.A.G., ale pak může jeho přítomnost zvrátit prohranou bitvu v překvapivé vítězství. Inženýr je jedinou jednotkou, která může opravovat vyřazené remoty/T.A.G. a vrátit je tak na bojiště, a negovat efekt ADHL. Mimo to umí odstraňovat miny a má k dispozici výbušniny (D-charges), které se můžou někdy hodit.

 

8) Order generator

Obecně používaný termín pro levné jednotky, jejichž primárním cílem je generovat order, neb za každou regular jednotku máte order pro zbytek. Ano, pokud nasadíte tři zlodémony, máte tři ordery. Nepřítel nasadí zlodémona jednoho a 8 poskoků a přemanévruje vás (nezapomínat na ARO). Je tedy důležité se zamyslet nad stylem hry. Je lepší se místy vzdát jednoho specialisty a za stejnou cenu koupit dva order generátory. Jen bych rád podotkl, že v Infinity má většina věcí jeden Wound, tudíž i základní pěchota, pokud se trefí, má šanci zhruba 50 % na vyřazení nepřítele. Nedej Bože, když třeba přes Coordinated Order šikanujete jeden cíl 9 výstřely.

 

Vytvořeno ve spolupráci s Thandarem