Koncem roku 2010 představila americká společnost Fantasy Flight Games (známý tvůrce deskových, karetních i deskových her - mezi kterými lze jmenovat například Arckham Horror, RPG ze světa Warhammeru 40.000 či Game of Thrones LCG) novou karetní hru, tentokrát stavějící na licenci Pána Prstenů, slavného díla J.R.R. Tolkiena. Očekávání byla velká, předchozí dvě karetní hry s touto tématikou byly celkem oblíbené, a tak se čekalo, s čím se vytasí tato společnost.
Fantasy Flight Games (dále jen FFG) se rozhodla i v tomto případě pro svůj osvědčený koncept Living Card Games (LCG). Ten se od klasických sběratelských karetních her (typu Magicu) liší ve způsobu distribuce karet. Základním prvkem je vždy základní sada (starter set), ke které vycházejí pravidelná malá měsíční rozšíření a jednou za čas i nějaká ta větší. V těchto rozšířeních jsou přitom v několika kopiích obsaženy všechny karty tohoto rozšíření.
Podstata samotné hry Lord of the Rings (dále jen LotR) stojí na snaze skupiny hrdinů splnit úkoly hráčem vybraného scénáře (questu). Je dimenzována na 1-4 hráče, z nichž každý může mít 1-3 hrdiny. Hráči nehrají proti sobě, ale spolu, což je velký rozdíl oproti většině her. Roli protivníka zastává samotný scénář a k němu příslušící balík střetnutí (Encounter Deck). V Encounter Decku jsou obsažena všechna možná nepříjemná překvapení pro hráče, které se dělí do tří skupin - Enemy (nepřátelé jako skřeti, pavouci atd.), Location (různá místa) a Treachery (různé události škodící hráčům).
Hráči proti nim hrají se svými balíčky (každý má svůj Player Deck, Encounter Deck je jen jeden, společný pro všechny). Ty obsahují karty typů Ally (spojenců), Event (událostí) či Attachment (různé zbraně, zbroje, medailony a tak podobně). Mimo tento balíček jsou na začátku hry vyloženi hráčovi zvolení hrdinové. Vedle Encouter Decku jsou umístěny karty scénáře (ty mají dvě strany, což symbolizuje moment překvapení při otočení karty při aktivaci té které části scénáře).
Hrdinové spadají do čtyř sfér, z nichž každá má jiné výhody a nevýhody. Tito hrdinové produkují zdroje sféry, pod kterou spadají. Tyto zdroje jsou pak nutné pro zahrání karet, které většinou patří k jedné ze sfér, přičemž je lze zahrát jen těmi "správnými" zdroji. Jedná se tedy vlastně o klasické barvy z jiných karetních her.
Leadership – karty a hrdinové této sféry sází na rychlý postup úkolem a práci se spojenci a zdroji, slabou stránkou jsou snad jedině vyšší ceny karet (jinak se ale tato sféra jeví ve starter setu jako jedna z nejsilnějších)
Lore – vědomosti jsou doménou této sféry a ty se ve hře přetavují na lízání velkého množství karet a uzdravování charakterů, rizikem při jejím hraní může být delší hra a hrozící dolízání herního balíku
Spirit – tato sféra sází na snižování úrovně ohrožení (čímž mimo jiné limituje ohrožení Encouter Deckem) a rychlý postup scénářem, nevýhodou jsou spíše slabé bojové vlastnosti
Tactics – mezi domény této sféry patří boj a střety s nepřáteli z Encouter Decku, slabinou je pomalý postup scénářem a související problém s lokacemi
V základní krabici hry, tj. starter setu, najdete 226 karet - z nich lze složit čtyři přednastavené balíčky pro každou ze sfér a tři scénáře, včetně Encounter Decků k nim patřícím (ty jsou obvykle kombinací několika částí). K tomu jsou zde samozřejmě i pravidla, tokeny nutné pro hraní hry a počítadla ohrožení, což je důležitý prvek, ke kterému se dostaneme v podrobnějším popisu k hraní této hry.
Už první týdny po začátku prodejů hry ukázaly, že se jedná o velký tahák - byla vyprodána kompletní zásoba a bylo nutno připravit dotisk. Hodnocení hry jsou vesměs velmi kladná (samozřejmě vždy se pár slabin najde). Co by mohlo potenciálního hráče na této hře zaujmout? Kooperativní hra (takže žádné hádání s kamarády), možnost hrát v jednom hráči, atraktivní pozadí, slušná obtížnost (hra vám opravdu nedá nic zadarmo) a směs inovativních mechanik. Pokud stále váháte, počkejte si na sérii o hraní LotRu, která odhalí mnoho podrobností, které by vás mohly zajímat. Spoustu informací už teď navíc naleznete tady na fóru.
Starter set poskytuje sice vše potřebné pro hru, ale tato investice vám zřejmě nepostačí. Pokud budete chtít hrát ve více než dvou, bude třeba dalšího základního balení (hra je sice dimenzována až na čtyři hráče, ve starter setu ale najdete všechny nezbytnosti jen pro dva). Navíc vaše taktické možnosti limituje omezený počet karet, takže se ukazuje, že některé přednastavené sférové balíčky jsou zatím jen obtížně hratelné při samostatné hře. S tím souvisí i fakt, že se vám možná tři základní dobrodružství brzy ohrají a budete chtít zkusit nějaká nová.
Příležitostí vyřešit obojí budou už v úvodu zmiňovaná měsíční rozšíření, která budou přinášet vždy 60 karet - jedno nové dobrodružství, karty do Encounter decku k němu, nové kusy do balíčků hráčů a jednoho nového hrdinu pro jednu ze sfér.
Komentáře
Middle-Earth CCG
Jo, o téhle hře jsem slyšel