Napoleon: Rozhovor s autorem


Rozhovor s Vojtou Marešem, autorem wargamingové hry Napoleon, proběhl po mailu jen o něco více než týden poté, co světlo světa spatřil jeho herní systém. Napoleon zažil, myslím, slušnou premiéru a tak se rozhovor po právu nesl v optimistickém tónu, který, pevně věřím, vydrží tomuhle sympatickému autorovi a jeho týmu ještě pořádně dlouhou dobu.


Mnozí jistě četli článek představující hru Napoleon, ale mohl bys pro jistotu tuhle hru v jedné větě popsat?

V jedné větě to asi nepůjde, ale v zásadě se jedná jednat o hru, která je svojí jednoduchostí, dostupností a jazykem přístupná i lidem, které třeba od wargamingu odrazuje jazyková bariera, složitost pravidel či finanční náročnost. Další věc, která může být mnohým příjemná, je to, že se mohou účastnit bojů, které se blíží - tedy alespoň tematicky - něčemu, co skutečně bylo.

Ve škole jsme se o napoleonských válkách učili. To znamená, že asi bude snadnější udělat si představu o této době než například o sci-fi námětech jiných herních systémů. Ale upozorňuji vyznavače historického wargamingu, že do této hry jsem si půjčil skutečně jen téma, nikoliv reálné bojové postupy, historickou přesnost, a tak dále. Napoleon se základními pravidly je hrou, u které musíte přemýšlet. Není to hra člověče, nezlob se. Je to wargaming.

Napoleon - přebal figurek od Italeri

Kdy jsi s tvorbou začal?

Vytvořit vlastní hru je nápad, který mi uzrál v hlavě asi před dvěma lety. Nakonec to vždy byl klon, mutace nebo odchylka od již existujícího systému. Jak herně, tak tematicky. Napoleon je něco jiného. Na přímé tvorbě hry Napoleon jsem začal přesně 24.12.2011.

 

Kolik to tak vzalo času?

Nedá se to vyjádřit na "čistý čas". Často jsem různé nápady, myšlenky a schémata rozmýšlel v práci, ve vlaku, když jsem usínal... Pokud to ovšem shrnu tak listopad 2011 až srpen 2012 a pochopitelně stále není hotovo.

 

Co bylo největší překážkou?

Problém byl třeba v tom, že jsem sepsal - popsal herní mechanismus. Bezvadně jsem věděl, jak funguje a třeba i fungoval. Jelikož jsem se v daném problému pohyboval sám, nebyl jsem už schopen rozpoznat, že tak, jak jsem to písemně formuloval je to "nezasvěcenému" nesrozumitelné.

A tady mi pomohl právě Zdenda Krejčí. V podstatě si pročítal hotová pravidla a upozorňoval mne na určitá úskalí, nesmysly nebo prostě nedotažené věci. Některé prvky hry i vymyslel, nebo upravil původní myšlenku do něčeho lepšího. Problém například nebyl s miniaturami, měřítkem a tématem.

 

Proč sis jako základní zvolil měřítko 1/72?

Nezačal jsem nejprve vymýšlet pravidla. Nejprve jsem musel shromáždit použitelný materiál a na něj pasovat hru. Hledal jsem miniatury, které jsou levné a snadno k dostání. Navíc jsem chtěl, aby nezapadaly to tematické škatulky sci-fi. Ve velkém je u nás možné sehnat figurky z období 2. světové války a právě napoleonských válek a to vše 1/72. 2. světová mi tenkrát přišla jako "profláknutá". Napoleonika jako téma, kde by nemuselo být těžké vytvořit jednoduchá pravidla.

Napoleon

Jaký je zatím o hru zájem?

Jaký je o hru skutečný zájem nevím. Ale můžu říct, že k 28.8.2012 (tedy 8 dní po vydání pravidel) si pravidla stáhlo celkem 18 lidí. Otázkou zůstává, kolik lidí si hru zahraje. Bohužel není téměř žádná zpětná vazba. Takže v podstatě nevím vůbec nic. To mne trošku mrzí a trápí. Hru jsem hrál vícekrát s různými lidmi a setkal jsem se od nich s pozitivním hodnocením. Nechci, aby to znělo jako samochvála, ale myslím, že můj první amatérský počin je v pohodě. Chyby určitě budou, jsou, ale nějak se začít musí. Kdybych to schovával v šuplíku další rok, bylo by to k ničemu. Jen ta zpětná vazba kdyby byla.

 

Jaké jsou dojmy hráčů ze hry? Myslím těch zkušených wargamerů i úplných nováčků. 

Z opravdu zkušených hráčů wargamingu tuto hru hrál právě Zdenda Krejčí (Malifaux, W40K, Confrontation a asi i další věci).  Hrál několik her a hodnotil je kladně. Skutečně se musí promýšlet každý tah jednotlivou jednotkou. Musí se přemýšlet a musí se dávat pozor. Na chyby není místo.

Nováčků to hrálo víc. Vysvětlení pravidel - resp. základní seznámení zabralo tak 10 minut. Potom se už hrálo. Druhá hra většinou proběhla v rychlejším tempu a s daleko více promyšlenými tahy. Hodnotili hru kladně. Jednoduchá, svižná, přesto napínavá s nutností reagovat a přemýšlet, co dál.

Ono totiž není příliš dlouho na co čekat, hráči se střídají v tazích po jednotkách. To znamená žádná káva během herního kola protivníka.

 

Jaká je zhruba herní doba?

Herní doba je závislá na způsobu rozmístění a velikosti armády, cílech mise a zkušenosti hráčů. Hra má v podstatě neomezený počet kol. Ovšem v okamžiku, kdy někdo dosáhne cíle mise, začne se odpočítávat 7 závěrečných kol, které nutí oba hráče jednat. Pokud to mám vyjádřit časově - tak některé hry mohou trvat přibližně hodinu, některé dvě až tři hodiny. Je to různé.

 

Komu bys rád poděkoval?

Možná to někomu bude znít podivně, ale určitě svojí ženě, protože ta mne v tom hodně podporovala a pomáhala. Potom Zdendovi a dobrovolným testerům.

 

Co chystáš do blízké budoucnosti?

Momentálně pracuji na rozšířeních hry Napoleon. Prozatím mám v plánu dvě. V prvním rozšíření přibydou další jednotky (sapéři, gardová pěchota, vozatajové k dělům, generální štáb, a tak dále). Druhé rozšíření se zaměří právě na rozdílnost národů, respektive herních vlastností jejich armád. No a pak někdy pravidla pro tažení a kampaně.

Napoleon

A co do té vzdálenější? Nějaké vize, kam bys chtěl Napoleona pravidlově dostat a podobně.

Uvidíme podle skutečného zájmu, ale momentálně to mám nastaveno tak, že chci hru propagovat a prosadit. Přemýšlel jsem nad základní krabicí pro dva hráče s různým vybavením. 

Bylo by fajn přijet třeba na Grillhammer a tam potkat dva nebo raději čtyři hráče, kteří budou hrát Napoleona.

Další projekt, který mám momentálně ve fázi nápadu, brainstormingu a základních poznámek je skirmish hra s tanky z 2. světové války v měřítku 1/72. Uvidíme, co z toho bude. Už teď to vypadá na složitější a komplexnější pravidla. Základní idea - dva hráči každý jeden, dva nebo tři tanky, menší herní stůl a hurá do sebe. V této hře bych se chtěl reálií alespoň trochu držet. Pracovní název projektu je Pancéř 1941 a tak je jisté, že se na stole nepotká T-23 a tank typu Tiger.

 

Mezi čtenáři tohoto interview se určitě najde pár lidí, kteří by zvažovali zapojit se. Sháníš teď nějakou pomoc?

Určitě by mi pomohlo hru šířit dál. Hrát ji a ukazovat dalším lidem. Další věc - o té jsem již mluvil - zpětná vazba.

 

Ještě na závěr připomeň, kde mohou zájemci hledat informace o hře?

Informace o hře naleznate na http://hranapoleon.blogspot.cz dotazy můžete směřovat na w40krybnik(at)gmail.com a dalším místem je diskuzní fórum www.hofyland.cz, kde má Napoleon svůj klub.

Pravidla je možno stáhnout právě z již zmiňovaného blogu, nebo zde: http://uloz.to/xYucpsg/napoleon-2-0-3-1-zip

Běžná sekce: