Malifaux - hraní IV.


Ve čtvrtém pokračování seriálu o hraní wargamingové hry Malifaux se konečně dostaneme k samotnému průběhu herního kola. V minulých dílech jsme se zmínili o přípravě hry, rozebrali si pododobně karty postav a řekli si o balíčku karet nahrazujícím hody kostkou Známe už tak všechny základní herní mechaniky nutné pro pochopení průběhu kola Malifaux.

 

Průběh kola a možné akce

Sekvence kola ve hře Malifaux vypadá takto:

Teddy - roztomilý medvídek1. Fáze tahání karet

a) Odhození nepotřebných karet - V tuto chvílí hráč odhodí své nepotřebné karty z ruky. Tento moment je důležitý, protože odhozené karty již v tomto kole nepoužije. Odhodí tedy ty nejméně použitelné.

b) Dolíznutí karet na ruku - Hráč si dolízne do ruky. Standardně se dolízává do počtu šesti karet.

2. Aktivační fáze

a) Iniciativa - Každý hráč táhne kartu a ten, kdo si lízne vyšší, tak získal iniciativu a může táhnout první. Tah iniciativy lze ovlivnit použitím Soulstonů. Hráč, který použije Soulstone, tak může vytáhnout další kartu a použít ji.

b) Aktivace (aktivační sekvence) - Hráči střídavě aktivují své jednotlivé modely. Jeden model hráč A, a pak jeden hráč B. Střídavá aktivace je zajímavá v tom, že protivník může ihned po vašem tahu reagovat na váš pohyb, na vaši taktiku.

Z tohoto pravidla existují určité výjimky, například schopnost Companion, která říká, že postavy, které jsou vůči sobě Companion se aktivují dohromady. U frakce Guild je rodina Ortega, pro kterou to znamená, že všechny modely z rodiny (což jsou obvykle všechny) se mohou aktivovat zaráz a třeba vám rozstřílet několik figur. Ale pozor! Pak hrajete vy a můžete udělat to samé. V některých okamžicích je to výhodné, v jiných ale nevýhodné, proto je velmi důležité, že toto pravidlo můžete použít, ale nemusíte.

3. Uzavírací fáze

a) Vypořádání se s efekty - Téměř všechny efekty končí vždy na konci fáze. Je velmi málo efektů, které se přenášejí do dalšího kola. Tedy například, pokud někde uděláte kouřovou stěnu, tak ta na konci kola zmizí.

Toto pravidlo je důležité proto, že silnější modely mají silnější efekty a můžete jimi blokovat pohyb nebo útoky protivníka, ale abyste toho docílili, musíte s touto postavou hrát jako jednou z prvních v kole. To je i na jednu stranu nevýhodné, protože se může snadno stát cílem nepřátelských postav, už hrála, a tedy nikam neuteče. Pokud tedy nějakým způsobem nezíská reaktivaci, která ji umožní v daném kole hrát znova. To jde ale velmi zřídka.

b) Míchání balíčků - Během hry používáte karty a tyto karty máte v balíčku odhozených karet. V tento moment smícháte dohromady balíček odhozených karet a balíček karet ještě nepoužitých.

Všimněte si, že karty z ruky odhazujete na začátku kola, nikoliv na konci. To Vám umožňuje ty nejhorší karty, které máte náhodou na ruce, v příštím kole nepoužít. Někteří hráči si tak ty nejhorší karty nechávají na ruce, pokud budeme konkrétní, tak tu nejhorší – Black Jokera, aby si ji nikdy nevytáhli při nějaké akci. A mít na ruce špatné karty se vyplatí i jinak, protože jednou z taktik hry je donutit protivníka odhazovat karty. A když odhazujete ty špatné (odhazované totiž většinou vybíráte vy), tak vás to zdaleka nebolí.

Cerberus

Aktivační sekvence – co vlastně může postava dělat

Každá postava má standardně 2 akční body, které může jakkoliv utratit. A dále může použít jednu akci, která stojí 0 akčních bodů (akční body jsou vždy uvedeny v závorce). Občas se stane, že má postava akční modifikátor. Je třeba rychlá, a tak má akci navíc. Je paralyzovaná, a tedy celé kolo nehraje. Či je expertem na boj na blízko, tak má o jednu akci pro boj víc. Obdobně to funguje i pro střelbu, magii i jinde. Postava může provést stejnou akci víckrát za kolo bez omezení (kromě akcí zdarma). Tedy může se dvakrát pohnout, dvakrát použít stejné kouzlo, dvakrát seknout zbraní a podobně.

1. Základní a pohybové akce

  • (1) Walk – chůze – pohne se o svůj pohyb
  • (2) Charge – pohne se o pohyb charge a má pozitivní twist na poškození
  • (2) Skok – pohne se o půl Wk nahoru, dolů, přes překážky
  • (1) Léčení – pouze ti, co mohou použít Soulstone. Použijí jeden Soulstone a táhnou jednu kartu na léčení.
  • (#) Interakce – použije (#) akčních bodů na interakci s terénem, postavou a podobně
  • (1) Pass – postava nedělá nic
  • (všechny akce) Hledání – Postava získá jeden kousek Scrapu – šrotu (důležité, když se snaží sestavovat nějaké stroječky)

Samozřejmě pokud se chcete pohybovat, tak se jako v jiných hrách rozlišuje těžký terén, voda, překážky a podobně.

2. Standardní bojové akce

  • (1) Útok – zaútočí bojem na blízko nebo na dálku (říká se tomu duel)
  • (1) Defenzivní pozice – tato akce musí být první akcí postavy; postava dostane dvakrát pozitivní twist do obrany při útoku na tuto postavu a dále dostane -2/-2 Wk/Cg – toto platí do konce kola
  • (2) Soustředěný útok – Postava provede 1 standardní útok a má pozitivní twist k hodu na zásah a pozitivní twist k hodu na zranění

3. Základní magické akce

  • (#) Seslání kouzla – Použije # akcí na seslání daného kouzla
  • (2) Magické soustředění – Channel – postava sešle (1) kouzlo. Kouzlo má jako bonusy pozitivní twist na zásah a pozitivní twist na zranění.
  • (2) Vysávání duší – pouze pro mastery – za obětování tří spřátelených modelů, které se nacházejí do 6‘‘, získá master získá jeden Soulstone za každý takto obětovaný model - všechny spřátelené modely vyjma mastera dostanou kumulativní postih -1 na Wp do konce hry, a to pokaždé, když se tato akce použije.

Toto jsou základní akce. Každá postava má navíc ještě mnoho vlastních akcí. Ať jsou to akce zvláštní, pohybové, útočné nebo magické. Schopnosti postava používá dle libosti, jak říká její popis.

Toť z této části vše, v dalších dvou dílech si probereme, jak funguje boj a kouzlení. Je to navzájem hodně podobné, ale přitom v některých ohledech odlišné.

Běžná sekce: