Necromunda – gang a hra

Rody se skládají z různě mocných a velkých gangů. Ve hře Necromunda pod svou kontrolu dostanete právě jeden z nich. Než však začne první bitka, čeká vás rozhodnutí, která později do jisté míry ovlivní další vývoj vašeho gangu.

Necromunda se totiž hraje formou kampaní, ve kterých se váš gang postupně vyvíjí prostřednictvím střetů se svými konkurenty a plnění úkolů. A právě tyto RPG prvky dodávají hře na její zábavnosti.

 

Pravidla hryPrvním rozhodnutím je volba rodu

Ač se může zdát první volba snadná a první střet s nepřítelem vám bude připadat až podivně vyrovnaný, může se stát, že po rozdělení získaných bodů zkušeností po dalších dvou bitkách zjistíte, že vám daný rod vůbec nevyhovuje.

Jednotlivé rody totiž mají omezené přístupy do zkušeností, kam můžete investovat své body. V základu se schopnosti dělí na hbitost, souboj, dravost, svaly, střelbu, utajení a techno.

Jako nejlepší příklad za vše uvedu rod Goliath, který nemá šanci se žádnou postavou investovat body zkušeností do hbitosti, takže můžete rovnou zapomenout na nějaké uskakování ze soubojů na nože a podobné kejkle spojené s pohyblivostí.

 

Následuje stavba gangu

V předchozím odstavci jsme zmínili, že postavy získávají v průběhu bojů zkušenostní body a díky tomu se jim zvedá "experience" a stoupají rovněž na pomyslné stupnici moci v gangu. Na bojišti vedle sebe často potkáváme jak naprosté zelenáče označované jako juvies a základní bojovou sílu gangu, takzvané gangery. Kapitolou samu pro sebe jsou pak ostřílení hrdinové a speciální postavy, které mohou nosit speciální výbavu a zbraně.

Gang

Postavy se v Necromundě zlepšují díky úspěšným zásahům nepřátelských postav a plněním zadání scénářů, podle kterých se hraje.

Mezi životem a smrtí je velký prostor pro zranění, která si postava nese do dalších her. Není nouze o ustřelené prsty či dokonce celé končetiny, získanou hluchotu a podobně. Některá tato zranění pak mají vliv na chování a statistiky postav.

Juvies jsou nejlevnější možnou silou a mohou používat pouze příruční zbraně a velmi často jsem se setkal, že jsou hráni jako živý štít pro gangery, mnohem dražší postavy.

Každý nově vytvořený gang si pomocí kostek náhodně vybere pět území, která mu na konci hry vynáší zisk a výnosy z těchto území jsou přímo závislé na počtu živých gangerů.

Získané kredity (měna v Necromundě) mají vliv na kvalitu vybavení a počet postav v gangu.

 

Samotná hra

Boje na hracím stole probíhají na tahy, ve kterých se oba hráči střídají ve svých tazích, dokud jeden z nich nesplní zadání scénáře, neuteče z boje sám nebo jeho gang po neúspěšném hodu na morálku.

Pravidla Necromundy jsou v porovnání s novějšími skirmish hrami těžkopádnější a nejsou příliš pružná a je na nich znát stáří v tom smyslu, že jedinou možností jak hrát v soupeřově tahu, je aktivace režimu hlídkování a následná střelba do postavy, která vběhne do zorného pole postavy s aktivovanou hlídkou.

Gang

Díky tomu ale pravidla nejsou komplikovaná a hráč je nemusí dlouze studovat, aby si mohl zahrát. Stačí jen přemýšlet více dopředu a předvídat soupeřovu taktiku a možnosti. Výhodu mají hráči jiných wargamingovými hrami od společnosti Games Workshop, protože ty používají podobné mechaniky a tito hráči budou v Necromundě jako doma.

Přestože je Necromunda pomyslnou babičkou na poli wargamingu a není dlouhá léta oficiálně podporována, stále žije a je hraná i u nás formou kampaní, díky kterým do bojů v Podúlí ještě vstupují, spolu s rozšířenými pravidly, psanci a mutanti.