Stručná historie wargamingu

Wargaming má už poměrně dlouhou historii. Samozřejmě, jeho první předchůdci měli velmi odlišnou povahu, vzhled i mechaniky. Celý vývoj byl samozřejmě postupný a sledovat jej lze jen velmi obtížně. Proto se v následujícím článku budeme věnovat zejména novodobé a moderní historii válečných her s miniaturami.

Kořeny wargamingu lze hledat už v klasických stolních hrách typu šachy - ty de facto splňují všechny podmínky pro označení za wargamingovou hru. V moderních základech je často zmiňována Kriegspiel z počátku 19. století, na které cvičili taktiku pruští důstojníci. Základem "nevojenského" pojetí pak byly třeba knihy slavného spisovatele H. G. Wellse ze začátku 20. století - Floor Games a Little Wars - snažící se o vytvoření základních jednoduchých pravidel. Velmi oblíbené v té době byly i hry simulující námořní střety. Přesto však nelze mluvit o nějakém velkém rozšíření této zábavy, protože sociální a finanční podmínky v té době neumožňovaly se věnovat tolika "koníčkům" jako v dnešní době. Těmto hrám se tak věnovaly spíše nečetné vyšší vrstvy.

Slavný obrázek spisovatele H. G. Wellse hrajícího válečnou hru s miniaturami

Zlom přišel v polovině 20. století a svého vrcholu dosáhl (samozřejmě na Západě) někdy okolo 70. let. Nemá smysl tu teď vyjmenovávat četné systémy pravidel, které v té době vyšly. Počátkem 80. let začal ústup her s miniaturami ze scény, začaly se objevovat četné herní alternativy (RPG systémy a o pár let později mnohem významnější počítačové hry), které začaly ubírat na hráčské základně. Tento trend se alespoň částečně začal lámat po roce 1983 a vzniku britské společnosti Games Workshop, která během pár let začala dominovat fantasy wargamingu (se svým Warhammerem Fantasy Battles z téhož roku). V devadesátých letech se přitom objevil další významný konkurent - sběratelské karetní hry, což ještě více uspíšilo rozdrobení herního trhu (samozřejmě v širším pojetí pojmu wargaming, lze za něj považovat právě třeba i sběratelské karetní hry).

Další velký obrat ve wargamingu přinesl rozvoj internetu a větší přístupnost strojů na výrobu figurek. Díky možnosti oslovit masy s mnohem menší investicí se vyrojila celá řada více či méně úspěšných firem snažících se konkurovat firmě Games Workshop, která se mezitím stala jakýmsi hegemonem celého trhu (výjimku tvořil snad jen historický wargaming). Díky tomu dnes mají hráči větší výběr modelů a pravidel než kdy jindy. Rozmanitost současného trhu je obrovská a zcela nesrovnatelná s předchozími obdobími (snad krom prvního vrcholu okolo 70. let) - lze snad tedy trochu odvážně mluvit o nastupujícím zlatém období této herní oblasti.

Běžná sekce: